Boost?

Brood heeft veel meer in petto dan je denkt en daarom wil het project ‘Boost’ de leerlingen proefondervindelijk laten ervaren dat brood niet alleen lekker is maar ook zorgt voor een gezonde dosis energie en de nodige voedingstoffen.

‘Boost’ maakt tevens experimenteel de plaats van brood in de basislagen van de actieve voedingsdriehoek, de nutritionele aspecten, de (bio)chemische verschijnselen (smaakwaarneming, gisting, vochtgehalte, schimmelvorming,…) duidelijk.

‘Boost’ is een educatief en vakoverschrijdend pakket dat zich richt tot de brede doelgroep van het secundair onderwijs en de link maakt met de verschillende wetenschapsdomeinen.

‘Boost’ biedt leerkracht en leerlingen 2 modules:

  • Praktijk gericht: laat de leerlingen zelf ervaren hoe belangrijk brood is in een evenwichtige voeding en legt de link naar beweging.
  • Wetenschappelijk gericht: stimuleert de leerlingen om via een samenspel van kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes rond het thema brood op een adequate manier te onderzoeken, te analyseren, te interpreteren en erover te rapporteren.

De opdrachten zijn modulair: ze kunnen zowel apart, in het kader van één wetenschapsvak, als in combinatie opgenomen worden bijvoorbeeld in het vak vrije ruimte.

Met medewerking van:

Hogeschool Gent - Faculteit Toegepaste Bio-ingenieurswetenschappen - Laboratorium voor Graantechnologie
website: biot.hogent.be/lwt

VeLeWe vzw – Vereniging Leraars Wetenschappen

VOB vzw – Vereniging voor het onderwijs in de biologie, de milieuleer en de gezondheidseducatie

Met dank aan Prof. Dr. André Huygebaert