• Boost?
  • Contact
  • Links
  • Partners
Home → Wetenschappelijk gerichte opdrachten
  • Bouw en voortplanting van gistcellen. Visualisering van gistcellen, hun voortbeweging, voortplanting, enz. Microscopisch onderzoek.

    Doelstelling

    Visualiseren van gistcellen, morfologie, beweging, voortplanting.

    Doelgroep

    2de en 3de graad ASO, TSO, KSO en BSO.
    Sluit aan bij de les: biologie / natuurwetenschappen / PAV

    Vorm

    Klassikale inleiding, experiment

    Werkwijze

    Aanvullende lesmateriaal

    • achtergrondinformatie voor leerkrachten p. 4-8

     

  • Vitaliteit van gistcellen bepalen aan de hand van methyleenblauwkleuring

    Doelstelling

    Visualiseren van gistcellen, hun morfologie en vitaliteit.

    Doelgroep

    2de en 3de graad ASO, TSO, KSO en BSO.
    Sluit aan bij de les: biologie / natuurwetenschappen

    Vorm

    Klassikale inleiding, experiment

    Werkwijze

    Aanvullende lesmateriaal

    • achtergrondinformatie voor leerkrachten p. 4-8

     

  • Gasproductie door gist

    Doelstelling

    Het doel is het aantonen van de productie van kooldioxide door de gist bij de omzetting van suiker en zo inzicht te verkrijgen in de gistwerking.

    Doelgroep

    2de en 3de graad ASO, TSO, KSO en BSO.
    Sluit aan bij de les: biologie / natuurwetenschappen / chemie

    Vorm

    Klassikale inleiding, experiment

    Werkwijze

    Aanvullende lesmateriaal

    • achtergrondinformatie voor leerkrachten p. 4-8

     

  • Gasproductie in de tijd

    Doelstelling

    Het aantonen van de productie van kooldioxide door de gist bij de omzetting van suiker en zo inzicht te verkrijgen in de gistwerking.

    Doelgroep

    2de en 3de graad ASO, TSO, KSO en BSO.
    Sluit aan bij de les: biologie / natuurwetenschappen / chemie

    Vorm

    Klassikale inleiding, experiment

    Werkwijze

    Aanvullende lesmateriaal

    • achtergrondinformatie voor leerkrachten p. 4-8

     

  • Invloed temperatuur op gasproductie

    Doelstelling

    De invloed na te gaan van de temperatuur op de gistwerking en de productie van kooldioxide.

    Doelgroep

    2de en 3de graad ASO, TSO, KSO en BSO.
    Sluit aan bij de les: biologie / natuurwetenschappen / chemie / wiskunde

    Vorm

    Klassikale inleiding, experiment

    Werkwijze

    Aanvullende lesmateriaal

    • achtergrondinformatie voor leerkrachten p. 4-8

     

  • Invloed van verschillende soorten suikers op gasproductie

    Doelstelling

    Nagaan welke suikers vergistbaar zijn of met andere woorden als voedingsbron kunnen dienen voor de gist en zo aanleiding geven tot de productie van kooldioxide.

    Doelgroep

    2de en 3de graad ASO, TSO, KSO en BSO.
    Sluit aan bij de les: biologie / natuurwetenschappen / chemie

    Vorm

    Klassikale inleiding, experiment

    Werkwijze

    Aanvullende lesmateriaal

    • achtergrondinformatie voor leerkrachten p. 4-8

     

  • Gistwerking in brooddeeg

    Doelstelling

    Het doel is het toepassen van gist in deeg, simuleren van het rijsproces en onderzoeken van de invloed van grondstoffen en temperatuur op het rijsproces.

    Doelgroep

    2de en 3de graad ASO, TSO, KSO en BSO.
    Sluit aan bij de les: biologie/natuurwetenschappen/chemie

    Vorm

    Klassikale inleiding, experiment

    Werkwijze

    Aanvullende lesmateriaal

    • achtergrondinformatie voor leerkrachten p. 23

     

  • Bouw van zetmeelkorrels in tarwebloem via microscopisch onderzoek.

    Doelstelling

    Visualisatie en morfologie van zetmeelkorrels aanwezig in tarwebloem.

    Doelgroep

    2de en 3de graad ASO, TSO, KSO en BSO.
    Sluit aan bij de les: biologie / natuurwetenschappen

    Vorm

    Klassikale inleiding, experiment

    Werkwijze

    Aanvullende lesmateriaal

    • achtergrondinformatie voor leerkrachten p. 4-8

     

  • Houdbaarheid van brood - Broodschimmel

    Doelstelling

    Het doel is de schimmel die bederf van brood kan veroorza- ken, te onderwerpen aan een microscopische studie.

    Doelgroep

    2de en 3de graad ASO, TSO, KSO en BSO.
    Sluit aan bij de les: biologie / natuurwetenschappen

    Vorm

    Klassikale inleiding, experiment

    Werkwijze

    Aanvullende lesmateriaal

    • achtergrondinformatie voor leerkrachten p. 25